Marlies Cordia en Vibeke von Saher, de twee steunpilaren waarop de HoorSpelFabriek rust!
In 2005 begonnen, hebben ze nu al meer dan 40 producties uitgebracht en nog heel veel meer gemaakt voor radio, stichtingen en bedrijven. De twee vrouwen zijn continu in de weer om zowel speciaal geschreven hoorspelen als boekbewerkingen van de hoogst mogelijke kwaliteit van de grond te krijgen. Bijna elke omroep in ons uitgebreide bestel heeft al aangeklopt voor werk. Schrijvers, acteurs, componisten, iedereen moet het allermooiste maken wat hij/zij kan. En liever nog beter dan dat.
In binnen- en buitenland wordt dat goed gezien, blijkens de vele prijzen die zich staan te verdringen in de bekerkast. Vele jonge talenten hebben de eerste stappen op hun carrierepad hier gezet. Marlies Cordia staat al vele jaren in Nederland bekend om haar werk, Vibeke von Saher heeft voor de start van de Fabriek menig pracht hoorspel in onder meer Duitsland gemaakt. En de dames zijn nog lang niet uitgespeeld!
Hanneke Hendrix – we mogen Mevrouw zeggen – is onze regieassistente. En daar is de lading zeer onvolledig mee gedekt. Haar barista diploma zet ze voluit in, verwent de hele crew met dingen waarvan je zelf nog niet wist dat je ze wilde. Naast haar meer dan nauwkeurige manier van werken met scripts en notities heeft ze geweldige oren waarmee ze vaak nog iets hoort, dat de techniek nog niet gemerkt had. Zelf schrijft ze prachtige romans, waarvan haar laatste “Aswoensdag” een bomkrater in het literaire landschap sloeg. En haar hoorspelbewerking van Mama Tandoori leverde de HoorSpelFabriek maar liefst de Prix Italia op.
Karin van Dis, wat zou de HoorspelFabriek zonder haar zijn. Een dame die van wanten weet, met strenge acteursagenten onderhandelingen voert die de Verenigde Naties haar niet na zouden doen. Iedereen heeft op tijd zijn script. Al moet Karin de acteurs persoonlijk halen, ze zorgt ervoor dat iedereen op tijd in de studio is. Altijd goed geluimd wordt door haar elke dreigende ramp in de kiem gesmoord. Ze zet haar niet geringe organisatietalenten zo in dat je wel met haar mee moet doen. En zo’n mooie producente wil iedereen wel. Maar ze werkt –hoera!-voor de HoorSpelFabriek
Frans de Rond is verreweg de favoriete hoorspeltechnicus van Nederland. Met zijn Huis van Eustachius biedt hij een veilig thuis voor de HoorSpelFabriek. Behalve dat hij sneller dan het licht is, een fantastische technicus die het onderste uit de apparatuur weet te halen, is hij een beminnelijk mens, die zich nergens gek door laat maken. Zelfs niet door regisseurs die zitten te kissebissen over futiele woordkwesties of andere onbenullige zaken. De wildste acteurs houdt hij in toom en weet hun de beste prestaties te ontlokken. We dragen hem op handen.